Manuele therapie - IMFT 2

Locatie/Venue

LOCATIE/VENUE


Inleiding/Introduction

>> Leslocatie :  Hotel Van der Valk Nazareth - Gent

 

Jaar 2

Inleiding

  • Een opleiding MT verspreidt over 10 modules van 3 dagen met telkens een terugkomdag tussen de modules (280u).
  • Een opleiding waarbij theorie en praktijk evenwichtig verdeeld zijn.
  • Een opleiding gebaseerd op EBM zoals voorgesteld door IFOMPT (International Federation of Orthopaedic Manipulative Physical Therapists).
  • 2 docenten tijdens de praktijksessies.
  • Een praktische opleiding om het z'n "kennen en kunnen" te verbeteren en dit vanaf de eerste module. 
  • Syllabi met foto's en gedetailleerde beschrijving van de technieken voor de practicums.
  • Case-studies om het klinische redeneren te verbeteren.
  • Herhalingsdagen tussen de modules om de opleiding te optimaliseren.
  • De praktijk word uitgevoerd op massagetafels voor het optimale comfort.
 

Wat?
Een concept van evaluatie (onderzoek) en behandeling van klinische tekens en symptomen t.h.v. de wervelkolom en de periferie en dit op basis van het klinisch redeneren, het herkennen van mechanische disfuncties van het neuro-musculo-skeletaal stelsel: myofasciaal, articulair, neuromeningeaal. Dit alles in een globale visie waar het sleutelwoord "FASCIA" is, dus we houden rekening met de continuïteit van de fascia die alle delen van het lichaam verenigt (een veelheid aan myo-fasciale ketens). 

Deze opleiding is het resultaat van meer dan 25 jaar klinische ervaring en 20 jaar doceren en is de synthese van verschillende concepten in de manuele therapie:

  • Articulair: John Mennel, James Cyriax, Freddy Kaltenborn, G. Grieve.Geoffrey.D. Maitland, Olav Evjenth, G.P. Grieve, Elvey, N Bogduk,
  • Musculair: myotensieve technieken, MET, spierketens ...  Mitchell, Jones, ...
  • Myofasciaal  : Janet Travell, Robert Schliep, Thomas Meyers, ...
  • Neurologisch: neuromeningeale technieken, neurodynamische technieken, sympatische technieken,... Michael Shacklock , Bob Elvi, David Butler
  • Andere technieken en concepten: taping, mcKenzie, viscerale, craniale technieken,....
 
Doelstellingen 
 

Manuele Therapie - beschrijving
Voor vele vormen van pijn en functiestoornissen in ons lichaam bestaat er een efficiënte oplossing. Daar kan de manuele therapie je bij helpen. 
De manueel therapeut zoekt eerst naar de oorzaak van de klacht. Van daaruit werkt hij een individuele behandelingsstrategie uit. De manuele therapie streeft naar een duurzame oplossing voor deze functiestoornissen. Met manuele therapie kan je gewrichten en spieren normaliseren en deze in een functionele balans brengen. Zo kan hij ook inwerken op de pijn (acute, chronische) van de patiënt en deze een halt toeroepen.

 

Onderzoek. Elke manueel therapeutische behandeling wordt voorafgegaan door een anamnese en een uitgebreid functieonderzoek. Daarbij zal de therapeut nagaan of het lichaam in balans functioneert. Met provocatietesten en functietesten (gewrichtstesten, spiertesten, neurologische testen, coördinatietesten e.a.) kan de MT de oorzaak, de plaats, de graad, de ernst van klachten opsporen.

 

Doel. Centraal in het onderzoek staat de oorzaak van de pijn en/of functiestoornis. Daarmee wil de manueeltherapeut oordelen of de klacht primair dan wel secondair is. M.a.w.: of de oorzaak lokaal is en/of door andere factoren veroorzaakt wordt (op afstand). Dit kan zowel binnen het neuromusculoskeletaal stelsel of er buiten. Het is de bedoeling de functionele hinder en pijn te evalueren. Vanuit deze bevindingen wordt er een behandelplan opgesteld. 
De behandeling is in eerste instantie gericht op het kunnen hernemen van de normale activiteiten, zonder pijn en/of functionele hinder. 
Oorzakelijk verband. De holistische gedachte staat centraal. Het lichaam wordt als één `geheel` beschouwd: dit is belangrijk in het manueeltherapeutisch onderzoek. De therapeut kan een verband leggen (anatomisch, biomechanisch, fysiologisch) tussen de verschillende eenheden van het lichaam. 
Verschillende aspecten. Afhankelijk van de bevindingen kan de manueel therapeut een aanvullend onderzoek verrichten ter evaluatie van de toestand en van de functies van de spieren, de gewrichten, het zenuwstelsel, het bindweefsel en van de algemene gezondheid. Verder zal de MT nagaan of het lichaam foute bewegingspatronen en houdingsgewoonten heeft. Ook eventuele ergonomische oorzaken van de klachten en functionele hinder worden onder de loep genomen. Er wordt bovendien rekening gehouden met psychologische factoren volgens het bio-psycho-sociaal model, en met eventueel onderliggende pathologieën vanuit de andere organen.

Conclusies. De conclusie en evaluatie van de anamnese en het functieonderzoek leiden tot een manueel therapeutische diagnose die een verklarende omschrijving is van de klacht. Deze omschrijving vormt de basis voor een deskundige, verantwoorde en individuele manuele behandeling. Eventueel kan de therapeut in overleg met de arts een aanvullend onderzoek (RX, medische beeldvorming,...) noodzakelijk achten. Het manueel therapeutisch onderzoek is dan ook uitermate geschikt als aanvulling bij de artsendiagnose. 
Technieken. De manuele behandelingstechnieken omvatten o.a. oscillaties, mobilisaties, manipulaties van de gewrichten, musculaire technieken, rektechnieken, diepe dwarse fricties, triggerpuntbehandeling, neurogene mobilisaties, harmoniserende technieken, medische oefentherapie en trainingstherapie, stabilisatietraining, oefeningen voor het houdings- en bewegingsgevoel, coördinatieoefeningen, bewegingsadvies, rug- en nekscholin
g…
 
 

Manuele therapie: voor wie ? 
Manuele therapie is een efficiënte en geschikte therapie voor patiënten van elke leeftijd, voor elke activiteit. Het is vooral geschikt voor recidiverende klachten
Sportblessures. Ook intensieve sportbeoefenaars, die het bewegingsstelsel zeer op proef stellen, kunnen bij de manueeltherapeut terecht voor bewegingsadvies ter preventie van sportblessures of voor een efficiënte oorzakelijke behandeling van hun sportletsel. Bij veel sportletsels en overbelastingsletsels ligt het accent van de revalidatie op een goed begeleid oefentherapeutisch programma. De manueeltherapeut is hiervoor ideaal.

 
Het onderscheid tussen een cursus articulaire technieken en de opleiding Manuele Therapie:
segmentaal tot globaal 
Manuele Therapie: Reeds bij de anamnese volgt men een logische redenering om een antwoord te krijgen op volgende vragen: heeft het probleem een biomechanische oorzaak, een neurofysiologische oorzaak of een mengeling van beide, 
Men probeert de oorzaak van het probleem op te sporen: lokaal of elders in het lichaam:
  • Elders in het neuro-musculo-skeletaal systeem (biomecanische of neurogene relatie).
vb. een enkeldistorsie en bekkenverwringing. 
vb. een laesie t.h.v. TLO en pijn thv de lies, SIG,...
  • Elders, maar buiten het neuro-musculo-skeletaal systeem (neuroreflectoire relatie tussen het visceraal systeem en de plaats van de klacht).
vb. een abdominale congestie die via viscero-pariëtaal reflex cervico-brachialgieën geeft.
Het grote onderscheid is dus de globaliteit EN het klinisch redeneren. Het is meer dan alleen maar manipulatieve technieken aanleren. Naast de articulaire technieken (de 5 graden van Maitland) worden ook functionele technieken, spiertechnieken, neurogene en fasciale technieken aangeleerd. Er worden dus thrusttechnieken aangeleerd nadat alle contra-indicaties zijn uitgesloten (via klinisch redeneren en specifieke tests). Daarom is het nodig dat met een opleiding krijgt die gebaseerd is op EBM (evidence based medicine) zoals die wordt voorgesteld door IFOMT (International Federation of Orthopaedic Manipulative Therapists).
Een organisatie van 
 

Inhoud/Content

rogramma: gespreid over 2 jaar (10 modules, in totaal 36 lesdagen)

  • Inleiding in de manuele therapie
  • Het klinisch redeneren in de manuele therapie
  • Palpatoire anatomie van de wervelkolom en de ledematen
  • Biomechanica: osteokinematica – artrokinematica
  • Toegepaste neurofysiologie
  • Neuro- en myobiomechanica
  • Onderzoek
    • Globale en segmentale mobiliteitstesten
    • Stabiliteitstesten
    • Specifieke testen
    • Differentiele diagnostiek
  • Behandeling
    • Actieve en passieve technieken
    • Musculaire technieken
    • Articulaire normalisatietechnieken
    • Neurogene mobilisatietechnieken
  • Benadering van het onderzoeken de behandeling van het bovenste en onderste kwadrant.
  • Praktische vaardigheden - studiegevallen

 

Jaar 2
  • Module 6 : B.L.: schouder – elleboog – pols - hand
  • Module 7 : Dorsale WK – thoracale kooi
  • Module 8 : Cervicale WK
  • Module 9 : Hoog Cervicale WK - TMJ
  • Module 10 : Herhaling – Casuïstieken - Thema's
 

Doelstellingen/Objectives

  • De opleiding is gericht op het aanleren van technische & exact-wetenschappelijke kennis en is van toepassing zoals bepaald binnen de Zorg STEM-opleidingen

Wat kunt u bijleren met deze opleiding? 

  • Klinisch redeneren
    • Methodologie van de analyse en de reflexie op de globaliteit van de laesie. Het onderscheid kunnen maken tussen de klacht en de laesie, het vinden van alle elementen die een rol spelen in deze laesie.
    • De integratie van het klinisch redeneren.
    • Kennis van voorzorgsmaatregelen , indicaties en contra-indicaties.
  • Evaluatie (onderzoek)
    • het kunnen evalueren van articulaire, musculaire en neurologische elementen.
    • het kunnen evalueren van houdingsfactoren, compensaties, en deze elementen koppelen om het probleem te verstaan. het kunnen bepalen welke laesie primair of secondair is.
    • Anatomische (waaronder palpatoire anatomie) en biomechanische opfrissingen
  • Behandeling
    • het behandelingsplan kunnen opstellend.m.v. klinische case studies.
    • het kunnen uitvoeren van articulaire, musculaire, neurologische en fasciale correcties.
    • het opnieuw integreren van een behandelde laesie via proprioceptieve en stabiliserende technieken om terug tot een functionele beweging te komen.
    • recidieven voorkomen door gerichte oefentherapie.  
Samenvatting van de doelstellingen
  • Het kunnen uitvoeren van:
    • een systematisch onderzoek van het bovenste en onderste kwadrant. Dit zowel  op musculair, articulair en neurogeen niveau
    • een globaal onderzoek.
    • een diagnostisch differentiaal diagnostiek van musculaire, articulaire en neurogene functiestoornissen.
    • een specifiek behandelingsplan van de functiestoornissen.
    • articulaire, musculaire en neurogene behandetechnieken.
  • De onderwezen technieken beheersen.
  • Ontwikkelen van een kritische wetenschappelijke geest

Toelatingsvoorwaarden/conditions of admission

  •  Kinesitherapeut, fysiotherapeut, manueel therapeut, osteopaat,  arts.........................

Datum/Data

 
  • Module 6   19-21 sept 24  H 5/11/24
  • Module 7   21-23 nov 24  H 14/1/25
  • Module 8   23-25 jan 25   H 18/03
  • Module 9   3-5 april 25     H 13/5
  • Module 10 12-14 juni 25

 

Lesuren/Timing

  • Lesdagen van donderdag tot en met zaterdag van 9u00 tot 17u00.
  • Herhalingsnamiddagen op dinsdagen van 13u00 tot 20u00.

Docent


Steverlynck Alain
Steverlynck Alain

  • Kinesitherapeut
  • Master na master in de Manuele Therapie
  • Hoofddocent manuele therapie - IMFT

 

 

 

Accreditaties/Accreditation

Het aantal accreditatiepunten verschilt per beroepsverenging en wordt best nagezien bij de betreffende organisatie

Pro-Q-Kine Algemeen ( punten)

Studiepunten/Credits

IMFT = Een studiepunt is een binnen de Vlaamse Gemeenschap aanvaarde internationale eenheid die overeenstemt met ten minste 25 en ten hoogste 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en examenactiviteiten en waarmee de studiebelasting van elke opleiding of elk opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt

Cursusgeld/Fee

3090 € + BTW

KMO-P

Kom je in aanmerking? zie https://www.iczo.be/nl/kmo-portefeuille

Studiegebied

Bewegen - Manuele - Massage - Revalidatie - Relaxatie - Sport

Voertaal/Language

Nederlands

Cursusmateriaal/Hand-outs

IMFT

Diversen/Miscellaneous

  • Catering & cursusmateriaal wordt verzorgd door IMFT-Education 
  • Benodigdheden: grote badhanddoek (strandlaken)  en knierol
  • De organisatie behoudt zich het recht voor om eventuele wijzigingen in het programma en planning aan te brengen.

Therapeutenlijst

https://www.therapeutenlijst.be

Inschrijven

Inschrijven – Registration