Kaak- en kauwproblemen

Planning

STARTDATUM
23-10-2025
EINDDATUM
05-12-2025
LOCATIE/VENUE
TIJD
13:30-00:00


Inleiding/Introduction

 

De behandeling van kaak- en kauwproblemen in de kinesitherapie praktijk

 

Beschrijving cursus

Twee modules van  twee dagen

Stap in de wereld van de kinesitherapie voor het behandelen van functionele mond- en kaakgewrichtsproblemen met onze twee tweedaagse modules. Kinesitherapie is een essentiële behandelmethode voor Temporo-Mandibulaire Disfuncties (TMD) en pijn bij het Temporo-Mandibulaire gewricht (TMG), vergelijkbaar met andere musculoskeletale aandoeningen zoals lage rugpijn.

Als kinesitherapeut kun je je expertise aanzienlijk versterken in de behandeling van kaak- en kauwdysfuncties. Tandartsen vertrouwen steeds meer op jouw kennis van kinesitherapie voor de behandeling van kaakspieren en andere TMG-gerelateerde aandoeningen. Leer als mondhygiënist, tandarts of logopedist over de raakvlakken met de kinesitherapie en verdiep uw kennis in de anatomie en biomechanica ervan.

Deze cursus richt zich op de disfuncties van het TMG, waarbij het gewricht en de kauwspieren worden geselecteerd. Leer ook hoe je de bredere fysische en psychologische processen die het TMG beïnvloeden kan behandelen. Ontdek hoe het TMG een sleutelrol speelt bij lichamelijke, prestatie gerelateerde en psychische klachten, en een cruciale rol kan spelen bij diverse gezondheidsproblemen.

 

 

Inhoud/Content

Programma

Module 1  Het TMG en myogene kaakproblemetiek

Dag één : het temporo-mandibulair gewricht  ( ATM, TMJ, TMG)

  • inleiding    historiek    research
  • practicum 1
  • anatomie
  • biomechanica neuromusculair apparaat
  • practicum 2
  • klinisch onderzoek
  • practicum 3

Dag twee : De myogene temporo-mandibulaire disfunctie

  • semiologie myogene temporo-mandibulaire disfunctie
  • practicum 1
  • behandeling myogene temporo-mandibulaire disfunctie
  • practicum 2
  • casus bespreking(en)
  • practicum oefentherapie

 

Module 2  Het TMG en Arthrogene kaakproblemetiek

Dag één : temporo mandibulaire gewricht  close up

  • inleiding  herhaling anatomie
  • biomechanica :  athrogeen en ligamentair apparaat
  • practicum 1
  • klinisch onderzoek
  • practicum 2
  • Pathologie en differentiaal diagnose
  • Beeldvorming

Dag twee : De arthrogene temporo-mandibulaire disfunctie

  • semiologie arthrogene temporo-mandibulaire disfunctie
  • practicum 1
  • behandeling arthrogene temporo-mandibulaire disfunctie
  • practicum 2
  • casus bespreking(en)
  • practicum oefentherapie

Literatuurlijst

 

  • McNeill C, editor. Temporomandibular disorders: Guidelines for classification, assessment, and management. Chicago: Quintessence Books; 1993.
  • Okeson JP, de Kanter RJ. Temporomandibular disorders in the medical practice. The Journal of Family Practice. 1996;43(4):347-356.
  • Laskin DM. Temporomandibular disorders: A term past its time? The Journal of the American Dental Association. 2008;139(2):124-128.
  • Krauss SL, editor. Cervical spine influences on the management of TMD. In: Temporomandibular disorders. 2nd ed. New York: Churchill Livingstone, 1994; pp. 325-412.
  • List T, Axelsson S. Management of TMD: evidence from systematic reviews and meta-analyses. Journal of Oral Rehabilitation. 2010;37(6):430-445.
  • Medlicott MS, Harris SR. A systematic review of the effectiveness of exercise, manual therapy, electrotherapy, relaxation training, and biofeedback in the management of temporomandibular disorder. Physical Therapy. 2006;86(7):955-973.
  • Orlando B, Manfredini D, Bosco M. Efficacy of physical therapy in the treatment of masticatory myofascial pain: a literature review. Minerva Stomatologica. 2006;55(6):355-66.
  • McNeely ML, Olivo SA, Magee DJ. A systematic review of the effectiveness of physical therapy interventions for temporomandibular disorders. Physical Therapy. 2006;86(5):710-725.
  • Feine JS, Lund JP. An assessment of the efficacy of physical therapy and physical modalities for the control of chronic musculoskeletal pain. Pain. 1997;71(1):5-23.

 

Physical therapy plays a prominent role in the treatment of TMD.

  • McNeely ML, Olivo SA, Magee DJ. A systematic review of the effectiveness of physical therapy interventions for temporomandibular disorders. Phys Ther. 2006;86(5):710–725. [PubMed]
  • Medlicott MS, Harris SR. A systematic review of the effectiveness of exercise, manual therapy, electrotherapy, relaxation training, and biofeedback in the management of temporomandibular disorder. Phys Ther. 2006;86(7):955–973. [PubMed]
  • Paço M, Peleteiro B, Duarte J, Pinho T. The effectiveness of physiotherapy in the management of temporomandibular disorders: a systematic review and meta-analysis. J Oral Facial Pain Headache. 2016;30(3):210–220. [PubMed]

 

Meer referenties

  • Mark and Cherry Harris - Introduction to Dental Orthopedics and Cephalometrics    
  • Mark and Cherry Harris - Introduction to Dental Orthopedics and Cephalometrics    
  • Angle E.H.,1899 Classification of malocclusion – Dental Cosmos 41:248-64,350-57 32 –
  • Steiner, C. – Cephalometrics for you and me – Jour. Orthod. Vol.39, 1953 36 - Hangl A. – Kieferorthopädische Diagnostik 1993 Seite 123 37 –
  • Jarabak J.R., Fizzel, J.A.– Light–wire edgewise Appliance – Mosby, St.Louis1972 38 –
  • Clark GT, Browne PA, Nakano M, Yang Q ; Novembre 1993; Co-activation of sternocleidomastoid muscles during maximum clenching ; J Dent Res. ; 72(11):1499502.
  • Fink M, Tschernitschek H, Stiesch-Scholz M ; Juillet 2002 ; Asymptomatic cervical spine dysfunction (CSD) in patients with internal derangement of the temporomandibular joint ; Cranio ; 20(3):192-7.
  • Friedman MH, Weisberg J ; Juillet 2000 ; The craniocervical connection: a retrospective analysis of 300 whiplash patients with cervical and temporomandibular disorders ; Cranio ; 18(3):163-7

Doelstellingen/Objectives

  • De opleiding is gericht op het aanleren van technische & exact-wetenschappelijke kennis en is van toepassing zoals bepaald binnen de Zorg STEM-opleidingen
  • Deze cursus richt zich op de disfuncties van het TMG, waarbij het gewricht en de kauwspieren worden geselecteerd. Leer ook hoe je de bredere fysische en psychologische processen die het TMG beïnvloeden kan behandelen. Ontdek hoe het TMG een sleutelrol speelt bij lichamelijke, prestatie gerelateerde en psychische klachten, en een cruciale rol kan spelen bij diverse gezondheidsproblemen.

  • Na het volgen  van de twee basismodules kan je inschrijven voor het volgen van de masterclasses.
  • Telkens over één specifiek TMG gerelateerd topic. Een dag boordevol praktijk en parate kennis over het TMG en de relaties met het cranium, de nek, wervelzuil en posturaliteit en  de anterieure cervicale regio & stemapparaat, de principes van occlusie en malocclusie en de psychologische impact van TMD.  
  • Je wordt op tijd genodigd

Toelatingsvoorwaarden/conditions of admission

  • Kinesitherapeuten, fysiotherapeut en (tand)artsen, osteopaten, bachelor Mondzorg, en logopedisten, Mondhygiënisten, Orofaciale therapeuen , Myofunctionele logopedisten

Datum/Data

  • 23 & 24 oktober + 04 & 05 december 2025

Lesuren/Timing

  • Donderdag 13.30 - 21 uur
  • Vrijdag : 08.30 - 14.30 uur

Docent


Jonnaert Fien
Jonnaert Fien

  • Master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
  • Docent Kaak- en kauwproblemen

 

 

 

 

 

Van Eupen Luc
Van Eupen Luc

  • Kinesitherapeut
  • Docent Kaak- en kauwproblemen

 

 

 

 

Van Tendeloo Eric
Van Tendeloo Eric

  • Lic. Kinesitherapie 
  • Docent Kaak- en kauwproblemen

 

 

 

 

 

Accreditaties/Accreditation

Het aantal accreditatiepunten verschilt per beroepsverenging en wordt best nagezien bij de betreffende organisatie

Pro-Q-Kine Algemeen ( punten), Pro-Q-Kine Manuele ( punten), VIV

Studiepunten/Credits

2 = Een studiepunt is een binnen de Vlaamse Gemeenschap aanvaarde internationale eenheid die overeenstemt met ten minste 25 en ten hoogste 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en examenactiviteiten en waarmee de studiebelasting van elke opleiding of elk opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt

Cursusgeld/Fee

1000 €

KMO-P

Kom je in aanmerking? zie https://www.iczo.be/nl/kmo-portefeuille

Studiegebied

Bewegen - Manuele - Massage - Revalidatie - Relaxatie - Sport

Voertaal/Language

Nederlands

Cursusmateriaal/Hand-outs

Syllabus wordt via het ICZO-platform aangereikt na betaling van het cursusgeld. Hiervoor wordt de cursist tijdig uitgenodigd.

Diversen/Miscellaneous

  • Benodigdheden: "losse praktijkkledij" + verplicht mondmasker en aan te bevelen is een beschermende bril & handschoenen
  • Doorlopende coffee breaks (koffie, thee, water) + broodjeslunch (broodjes, soep, saladebar, koffie, thee en water, ....)
  • Gratis ondergrondse parking voor Uw wagen
  • De organisatie behoudt zich het recht voor om eventuele wijzigingen in het programma en planning aan te brengen

Therapeutenlijst

https://www.therapeutenlijst.be

Testimonials

  • Vrolix Teile : Goede handvaten om mee aan de slag te gaan met kaak problemen, duidelijke technieken en ook mooie verbanden en behandelingen naar aangelegen betrokken regio's 
  • Vanhaverbeke Liesbet : Vooral het eerste weekend, de anatomie en de structuren leren palperen. Ook de musculaire behandeltechnieken kwamen ruim aan bod.
  • Allinckx Anouchka : de duidelijke uiteenzetting van de docent en in het nederlands. ook een individuele begeleiding van de docent bij vragen bij in oefenen praktijk. ook duidelijk voortonen van de praktijk, was een zeer interessante cursus en op een aangename manier gegeven. indien er terugkom dagen zijn, dan zou ik daar graag van op de hoogte gebracht worden. 
  • van de ponseele elly :opleiding met een mooie combinatie theorie en praktijk
  • Cauwels Sophie : Vriendelijke lesgever, mooi evenwicht tussen theorie en praktijk. Zeer lekker eten, mooie locatie. 
  • Ottoy Kathy : Zeer veelzijdige praktijk en onmiddellijk toepasbaar. 
  • Thijs Liesbeth : De inhoud was enorm uitgebreid en de docenten bijzonder ervaren. Ook zeer leerrijk voor logopedisten.
  • Vander Slaghmolen Bianca : Deze opleiding biedt alle kennis en praktische vaardigheden om 90% van de kaak en kauwproblemen die in de praktijk voorkomen te behandelen. Er is een mooi evenwicht tussen theorie en praktijk en er wordt voldoende tijd besteed aan het inoefenen van technieken.
  • Miari Ioanna : De docenten hadden perfect kennis en veel motivatie
  • De Swert Stephanie : Fantastische lesgevers. Genoeg tijd bestaat aan het oefenen van een techniek. Uitgebreide cursus. Toplocatie en catering.
  • De meyer Ann : Enorm praktisch gericht , top !
  • Pinxten Kristel : Zeer goede docenten met heel veel kennis Aangename manier van lesgeven Goede praktijk tijdens de opleiding Wat ook goed was waren de casus besprekingen
  • Van Looveren Nancy ; veel informatie goede afwisseling theorie en praktijk aandacht voor vraagstelling 
  • Verbrugghe Ella : Er worden verschillende aspecten meegenomen. Er wordt niet zuiver lokaal naar het kaakgewricht gekeken maar ook naar de fascia en het psychologische aspect
  • Coosemans Isabelle : Goede leslokalen. Bekwame docenten. 
  • Charle Laura : goed georganiseerd, lesgevers met kennis die ook luisteren naar de cursisten. De inhoud van de cursus was goed uitgebreid en volledig

Inschrijven

Inschrijven – Registration