Inleiding/Introduction
Praktische 1-daagse cursus
Dat de spijsvertering een groot effect heeft op de gezondheid is algemeen bekend. De kennis over de werking van dit complexe systeem neemt dagelijks toe. Het is een complexe samenwerking van tal van regelsystemen: de maag, lever, alvleesklier, de dunne en dikke darm. Veel gezondheidsklachten hangen samen met een onvolledige vertering van de voeding. Wanneer de productie van maagzuur niet optimaal verloopt, kunnen niet voorverteerde voedselresten in de darm komen.
In de cursus krijg je inzicht in de spijsvertering en de manier waarop een optimaal werkend systeem bereikt kan worden.
Enzymen en bacteriën in vele varianten zijn de werkers bij het omzettingsproces. De kwaliteit van het spijsverteringsproces heeft grote effecten op het immuunsysteem en zelfs op het functioneren van onze hersenen. Slecht functionerende spijsvertering heeft een groot aantal gevolgen. Diverse gedragsproblemen blijken aan de spijsvertering te wijten. Ook grotere vatbaarheid voor schimmels, infecties, allergieën, huidklachten, vermoeidheid, enz. kunnen hiervan het gevolg zijn. Een gezonde darm daarentegen draagt bij aan een hogere fysieke en psychische weerstand.
Doelstellingen/Objectives
- De opleiding is gericht op het aanleren van technische kennis en & exact-wetenschappelijke kennis en de toepassing ervan voor alle Bachelors en Masters uit Zorg STEM opleidingen,
- Het doel van deze cursus is om aan de hand van behandelprotocollen te leren hoe een niet goed lopende spijsvertering weer hersteld kan worden. Dit door het herkennen van problemen en het stellen van prioriteiten in de interventie. U kunt aan het einde van de cursus zelfstandig effectieve protocollen toepassen ten aanzien van het behandelen van cliënten met spijsverteringsproblemen van de maag, lever en darmen.
Lesmateriaal
De opleiding wordt ondersteund met een slide syllabus, ondersteunende filmpjes, achtergrond artikelen en praktische vragenlijsten.
Studiepunten/Credits
0.5 =
Een studiepunt is een binnen de Vlaamse Gemeenschap aanvaarde internationale eenheid die overeenstemt met ten minste 25 en ten hoogste 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en examenactiviteiten en waarmee de studiebelasting van elke opleiding of elk opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt