Waarom?
Deze opleiding vergroot niet alleen jouw kennis over palliatieve zorg en levenseindezorg! Ook jouw zelfvertrouwen om een rol op te nemen in de integratie van palliatieve zorg in de dagelijkse praktijk zal een stuk groeien.
Palliatieve zorg is heel waardevol vanaf het moment dat de diagnose wordt gesteld. Tijdig starten met palliatieve zorg heeft veel voordelen. Er is een hoger welbevinden van de zorgvrager en de familie. De autonomie van de zorgvrager wordt meer gerespecteerd wat resulteert in meer gepaste zorg tijdens de palliatieve en de terminale fase. Zorgvragers leven even lang, soms zelfs langer en de financiële kost voor zowel de zorgvrager als de maatschappij is lager.
Voor wie?
Deze opleiding is op maat van verpleegkundigen die in hun dagelijkse praktijk patiënten met palliatieve zorgnoden begeleiden.
Het postgraduaat kan gevolgd worden door HBO5-verpleegkundigen en bachelors verpleegkunde. Als de toetsing positief wordt beoordeeld, ontvangt de cursist een getuigschrift. Indien de cursist niet wenst deel te nemen aan de toetsing, ontvangt hij een attest van deelname.
Resultaat?
Na deze opleiding kan een verpleegkundige als gespecialiseerd verpleegkundige de totaalzorg opnemen voor een palliatieve patiënt en zijn naasten, in overleg met het multidisciplinair team.
Hoe?
Zorgvragers ondersteunen in deze levensfase vraagt kennis ( zowel over de zorgvrager als over palliatieve zorg), zelfbewustzijn, zelfvertrouwen, warmte en een heel authentieke zorgverlener.
Onze ervaren en gemotiveerde docenten ondersteunen jullie in elk van deze vaardigheden. Er is aandacht voor de 4 dimensies van palliatieve zorg, voor jouw rol als verpleegkundige in een interdisciplinaire omgeving.
Een combinatie van verschillende leermethodes zorgt ervoor dat je je niet zal vervelen en dat niet alleen je kennis, maar vooral ook jouw zelfvertrouwen een grote sprong vooruit zal maken.
Wat zal je leren?
Module 1: Symptoomcontrole in palliatieve zorg: de kunst van het balanceren
Deze module van 6 dagen is specifiek voor verpleegkundigen die in hun dagelijkse praktijk patiënten met palliatieve zorgnoden begeleiden. Je kan je aan nauwgezette en grondige informatie over symptoomcontrole in de palliatieve fase verwachten.
In deze module gaan we in op fysieke symptomen, hun mogelijke oorzaken en de behandeling ervan in palliatieve en terminale zorg. We kijken hierbij steeds vanuit een bio-psychosociale bril en we leggen de basis voor klinisch redeneren.
Volgende topics komen uitgebreid aan bod:
Vanuit de concrete etiologie en behandeling wordt aandacht besteed aan ethische aspecten en de communicatie met de patiënt, de naaste omgeving en de andere hulpverleners.
De leerinhouden van de navorming worden toegepast op concrete casussen, die door de cursisten ook zelf kunnen worden aangebracht.
Na deze module kun je als verpleegkundige:
Module 2: Rouwzorg, contextuele zorg, communicatie, vroegtijdige zorgplanning en ethisch redeneren
Communicatie en vroegtijdige zorgplanning
Vroegtijdige zorgplanning werd oorspronkelijk eerder beperkt tot het invullen van wilsverklaringen. Nu is het steeds duidelijker dat vroegtijdige zorgplanning een proces is met continue bijsturing en overleg.
Verschillende gesprekken met de betrokken patiënt zijn noodzakelijk, maar hoe begin je concreet aan een gesprek? Welke vragen stel je om het gesprek verder te laten gaan? Welke onderwerpen moeten zeker aan bod komen ? Hoe ga je om met weigering of weerstand? Hoe sluit je het gesprek af?
Deze vorming beoogt je zelfzeker te maken om het vroegtijdig zorgplanningsgesprek concreet aan te gaan. Je leert technieken om de dialoog met je patiënt te voeren (waar, wanneer, hoe,…).
De vorming wordt opgevat als een praktische training: interactief en met rollenspel en simulaties a.d.h.v. casussen.
Contextuele zorg
De confrontatie met een levensbedreigende ziekte van een familielid heeft een grote impact op families. Het doet mensen beseffen dat het tijd is om te doen wat anders voorgoed ongedaan zou blijven. Er ontstaan mogelijkheden om elkaar te herwaarderen. Palliatieve zorg kan soms helpen om de balans tussen familieleden weer in evenwicht brengen.
De contextuele benadering biedt hulpverleners mogelijkheden om deze kansen optimaal te benutten. Dialoog en verbinding zijn daarbij cruciaal. Volgende thema’s komen in het bijzonder aan bod: het stimuleren van de dialoog, het gebruik van verbindende taal, het aanspreken van hulpbronnen, het organiseren en begeleiden van familiebijeenkomsten, het gebruik van genogrammen, het concept meerzijdige partijdigheid en het zelfbewustzijn van de hulpverlener. De workshop omvat enkele theoretische uiteenzettingen als situering maar de nadruk ligt op het actief inoefenen. We maken gebruik van ervaringsuitwisseling en de inbreng van casussen.
Rouw
In dit onderdeel gaat de lesgever in op verschillende aspecten van rouw, met aandacht voor de basisprincipes, rouw bij ouderen en rouw bij de hulpverlener.
Zorg-ethiek, morele veerkracht en ethisch overleg
In deze opleiding wordt een theoretisch basiskader m.b.t. ethiek in de zorg, morele veerkracht en ethisch overleg aangereikt. Door het actief inoefenen van enkele methodieken verwerft men basisvaardigheden in ethische reflectie.
Thema’s:
Module 3: Spirituele zorg, zelfzorg, klinisch redeneren en afsluitende evaluatie
Spirituele zorg, zelfzorg
In de lessen over spirituele zorg en zelfzorg wordt dieper ingegaan op het belang van het erkennen en ondersteunen van de spirituele behoeften van patiënten aan het einde van het leven, evenals het belang van zelfzorg voor zorgverleners. Spirituele zorg omvat het bieden van ruimte voor zingeving, het exploreren van levensvragen en het faciliteren van verbinding en betekenis in het levenseindeproces. Dit draagt bij aan het bevorderen van welzijn en het verminderen van lijden. Daarnaast zullen we de cruciale rol van zelfzorg voor zorgverleners bespreken, omdat het zorgen voor anderen vaak gepaard gaat met emotionele belasting en stress. Door zelfzorgpraktijken te cultiveren, zoals reflectie, grenzen stellen en het zoeken van steun, kunnen zorgverleners veerkracht ontwikkelen en effectiever zorgen voor zichzelf en anderen in de palliatieve zorgomgeving.
Klinisch redeneren in palliatieve zorg
Verpleegkundigen kunnen het verloop van specifieke gezondheids- en welzijnsproblemen van palliatieve patiënten gunstig beïnvloeden. Dat kan alleen als ze deze problemen tijdig inschatten en verbanden kunnen leggen tussen de verschillende problemen en de wisselwerking die deze op elkaar hebben. Klinisch redeneren bij palliatieve patiënten wordt in het beroepsprofiel verpleegkunde expliciet genoemd als belangrijke vaardigheid om dit doel te bereiken. Deze module biedt de kennis die verpleegkundigen nodig hebben om, samen met de patiënt, de mantelzorger en andere zorgverleners, kritische besluiten te nemen in alle stappen van het zorgproces.
Klinisch redeneren (model van Bakker) vertrekt vanuit ICF (international classification of function) en bekijkt de gezondheidstoestand van de persoon vanuit verschillende invalshoeken (anatomisch- fysiologisch, functioneren, maatschappelijke factoren, persoonlijke factoren,…). Vanuit de oriëntatie op de situatie bespreken we het klinisch beeld, de nood aan bijkomende informatie, het bepalen van het klinisch beleid en inschatten van het verloop. Tot slot evalueren we de zorg op het vlak van patiëntveiligheid, morele dilemma’s en kwaliteit van zorg.
Tijdens klinisch redeneren denken we op een gestructureerde manier na over realistische praktijkcasussen. Tijdens simulaties gaan we over tot professioneel handelen in een realistische en veilige omgeving. Simulatie-patiënten en mantelzorgers (acteurs) helpen ons hierbij.
Na de simulatie is er ruimte voor een uitgebreide debriefing waarbij de verschillende aspecten van de simulatie besproken worden. De simulaties zijn ervaringsgericht. We houden rekening met de professionele achtergrond van de cursisten om diverse casussen aan te bieden.
Deze opleiding is op maat van verpleegkundigen die in hun dagelijkse praktijk patiënten met palliatieve zorgnoden begeleiden.
Het postgraduaat kan gevolgd worden door HBO5-verpleegkundigen en bachelors verpleegkunde. Als de toetsing positief wordt beoordeeld, ontvangt de cursist een getuigschrift. Indien de cursist niet wenst deel te nemen aan de toetsing, ontvangt hij een attest van deelname.me.
Deze opleiding start in januari 2025 en gaat door op donderdagen (9u-16u).
Module 1:
9 januari
23 januari
13 februari
20 februari
20 maart
3 april
Module 2:
24 april
15 mei
22 mei
5 juni
12 juni
19 juni
Module 3:
11 september
18 september
9 oktober
23 oktober
6 november
20 november
Eindevaluatie
11 december
De lessen gaan door in de spoorwegstraat 4, 8200 Brugge
op donderdagen (9u-16u).
30 = Een studiepunt is een binnen de Vlaamse Gemeenschap aanvaarde internationale eenheid die overeenstemt met ten minste 25 en ten hoogste 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en examenactiviteiten en waarmee de studiebelasting van elke opleiding of elk opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt
1800 €
Kom je in aanmerking? zie https://www.iczo.be/nl/kmo-portefeuille
> Hoger Onderwijs Navorming - HOWEST, > Hoger Onderwijs Postgraduaat - HOWEST
Vlaams opleidingsverlof & KMO-portefeuille
Deze opleiding komt in aanmerking voor Vlaams Opleidingsverlof met de volgende code ODB-1000875.
Deze opleiding komt in aanmerking voor steun via de kmo-portefeuille onder het thema beroepsspecifieke competenties (erkenningsnummer: DV.O241438). De steunaanvraag moet gebeuren binnen de veertien dagen na de start van de opleiding. Meer informatie vind je op www.kmo-portefeuille.be.
Kostprijs
De kostprijs van deze opleiding in 2025 bedraagt:
Inbegrepen in de kostprijs: Catering (koffie/thee en lunch), geprinte syllabus en presentaties, toegang tot het digitaal leerplatform, materiaal voor de simulaties.
Betaling gebeurt via factuur. Praktische informatie hierover ontvang je na registratie voor de opleiding via webreg.howest.be.
Bij het beëindigen van de inschrijvingsprocedure betaal je het inschrijvingsgeld van dit postgraduaat. Vroegtijdig uitschrijven -voor de feitelijke start van het postgraduaat- resulteert in een gedeeltelijk terugbetaling van het studiegeld. 20% Van het studiegeld wordt niet terugbetaald en aangerekend als een administratieve kost. Eenmaal de opleiding van start is gegaan wordt er geen terugbetaling meer gedaan, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of tweede semester worden aangeboden.
Contactpersoon
Margot Coudeville - margot.coudeville@howest.be
Inschrijven
Je inschrijving verloopt online via de online registratie. Bij het beëindigen van de inschrijvingsprocedure betaal je het inschrijvingsgeld van dit postgraduaat. Vroegtijdig uitschrijven -voor de feitelijke start van het postgraduaat- resulteert in een gedeeltelijk terugbetaling van het studiegeld. 20% van het studiegeld wordt niet terugbetaald en aangerekend als een administratieve kost. Eenmaal de opleiding van start is gegaan wordt er geen terugbetaling meer gedaan, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of tweede semester worden aangeboden.
Welke documenten hou je klaar?
Online inschrijven
Na je registratie