Slaaptraining voor kinderen

Locatie/Venue

LOCATIE/VENUE


Inleiding/Introduction

 

in samenwerking met de Hogeschool West-Vlaanderen Howest

Slaapproblemen bij kinderen komen erg vaak voor. Ook in de praktijk zien we steeds meer kinderen en jongeren die te maken hebben met moeilijk slapen of verstoorde slaappatronen. Bijgevolg is er een grote noodzaak om deze jonge patiënten en hun ouders correct en onderbouwd te begeleiden naar betere slaap.
 
Doelgroep 
In deze opleiding richten we ons op de slaap bij kinderen vanaf de geboorte tot de leeftijd van 18 jaar. Er wordt ook aandacht geschonken aan de perinatale ontwikkeling van de slaap bij het (on)geboren kind.
 
Volgende doelgroepen komen hierbij aan bod:
  • Baby’s: perinatale slaap, zuigelingen, baby’s tot de leeftijd van 1 jaar
  • Peuters: vanaf de leeftijd van 1 jaar tot 2,5 jaar
  • Kleuters: vanaf de leeftijd van 2,5 jaar tot 6 jaar
  • Kinderen lagere school: vanaf de leeftijd van 6 jaar tot 12 jaar
  • Tieners en pubers: van de leeftijd van 12 jaar tot 15 jaar
  • Adolescenten (jongvolwassenen): vanaf de leeftijd van 15 jaar tot 18 jaar

Inhoud/Content

 

De cursus bestaat uit 5 dagen, waarbij theorie en inzicht afgewisseld wordt met praktische technieken en oefeningen,  variërend van eenvoudige ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, visualisatietraining, mindfulness. 
 

Programma

  • Algemeenheden over de slaap bij kinderen
    • Functies van slaap
    • Slaapfysiologie
    • Slaapnoden en slaapdeprivatie
    • Slaapvorming
    • Wetenschappelijke evidentie slaap bij baby’, kinderen en jongeren
  • Zuigelingen en baby’s
    • Voorkomen van slaapproblemen
    • Typische slaapproblemen bij baby’s
    • Huilgedrag, hechting en troostmethoden
    • Slaapassociaties
    • Link gedrag, gewoontes en slaap
    • Link (borst)voeding en slaap
    • Veilig slapen
    • Regressie
    • Technieken en toepassingen (literatuur)
  • Peuters en kleuters
    • Voorkomen van slaapproblemen
    • Typische slaapproblemen bij peuters en kleuters
    • Link gedrag, gewoontes, levensstijl, gedachten en slaap
    • Slaapassociaties
    • Regressie
    • Omgaan met verandering (kinderdagverblijf – school – vakanties)
    • Technieken en toepassingen (literatuur)
  • Kinderen van lagere schoolleeftijd
    • Veranderingen in slaap
    • Typische slaapproblemen bij kinderen lagere schoolleeftijd
    • Voorkomen van slaapproblemen
    • Link gedrag, gewoontes, levensstijl, gedachten en slaap
    • Technieken en toepassingen
  • Tieners en adolescenten (jongeren/jongvolwassenen) tot 18 jaar
    • Veranderingen in slaap en bioritme
    • Typische slaapproblemen bij tieners en adolescenten
    • Voorkomen van slaapproblemen
    • Link gedrag, gewoontes, levensstijl, gedachten en slaap
    • Technieken en toepassingen (literatuur)

Doelstellingen/Objectives

  • De opleiding is gericht op het aanleren van technische & exact-wetenschappelijke kennis en is van toepassing zoals bepaald binnen de Zorg STEM-opleidingen.

 

Omschrijving en leerdoelen :

Steeds vaker zien we baby’s, kinderen en jongeren in de praktijk die kampen met slaapproblemen. De (kinesi)therapeut is hierbij de ideale persoon om deze jonge patiënten en hun ouders met slaapproblemen op te vangen, te informeren en te begeleiden daar deze professional begrip heeft van ontspannings- en ademhalingstechnieken, technieken om innerlijke rust te verkrijgen, technieken om zijn gedachten en piekeren te leren beheren. 
 
Deze opleiding biedt een aanvullende opleiding daar deze ook in gaat in de versterking van kennis rond slaaphygiëne en gezonde slaapgewoonten. Aspecten vanuit cognitieve gedragstherapie worden afgewisseld met fysieke technieken, oefeningen en toepassingen. Daardoor biedt deze opleiding een integrale aanpak in de slaapproblemen bij baby’s, kinderen en jongeren.

 

Leerdoelen :

  • De kern van de opleiding ligt in het vermogen om op basis van de anamnese en symptomen en te kunnen kiezen voor advies, symptomatische of causale behandeling van slaapproblemen;
  • Leren analyseren van de anamnestische gegevens en daaruit het kunnen opstellen van een therapeutische aanpak;
  • Het voorgaande uitvoeren in samenspraak met andere (para)medische disciplines;
  • Leren opstellen van een behandelplan volgens de potentiële mogelijkheden van de patiënt naar advies, symptomatische of causale aanpak;
  • Het begeleiden in het traject naar een adequatere slaap door het regelmatig evalueren en bijsturen.

 

Interdisciplinaire samenwerking 

In samenwerking met andere disciplines kan de (kines)itherapeut adequaat bijdragen aan het verminderen van slaapproblemen.  Dit doet hij door gebruik te maken van zijn specifieke beroepseigen technieken, aangevuld met de verworven competenties uit deze opleiding.
Idem kan de therapeut een ideale verlenging zijn van de onderzoeken of begeleiding vanuit onderzoek in een slaapcentrum. De therapeut leert de conclusies die het slaaplabo doorgeeft adequaat te vertalen en om te zetten in praktische therapeutische applicaties.

 

Ontspanningsoefeningen

De therapeut beschikt over een hele resem ontspanning- en ademhalingsoefeningen die de patiënt adequaat kunnen helpen de overmatige spanningsgraad te dempen.  Deze zijn zowel fysisch als mentaal van aard. 

 

Psychomotoriek bij kinderen

Bij het behandel van kinderen met slaapproblemen kunnen specifiek psychomotorische vaardigheden een waardevolle bijdrage leveren aan het sneller verkrijgen van innerlijke rust die noodzakelijk is om tot een goede nachtrust te komen.

 

Tenslotte worden er heel wat thuisoefenprogramma’s en adviezen meegegeven aan de patiënt en de ouder, zoals ook het invullen van een slaapdagboek en verscheidene oefeningen die hij/zij in samenwerking met de ouders kan uitgevoeren.

Toelatingsvoorwaarden/conditions of admission

  • Beschikken over een Bachelor of Master diploma behorend tot het departement Gezondheidszorg, zijnde: Biomedische wetenschappen, Audiologie, Dieetleer, Logopedie, Mondzorg, Podologie,Toegepaste psychologie,Toegepaste Gezondheidswetenschappen Ergotherapie, Vroedkunde (verloskundige in NL), Verpleegkunde (HBO-V diploma in NL), Kinesitherapeut (fysiotherapeut in NL), Farmacologie, Tandheelkunde, Geneeskunde

Datum/Data

  • 17 & 18 & 24 & 25 oktober + 07 november 2024

Lesuren/Timing

  • donderdag: 14 - 21 uur
  • vrijdag  10 - 17.00  uur

Docent


dr. Vanderlinden Julie (PhD)
dr. Vanderlinden Julie (PhD)

  • Slaaptherapeut
  • Verpleegkundige en gedragtherapeut
  • Coördinator onderzoek gezondheidspromotie en levensstijl  en docent Odisee Hogeschool
  • Postdoctoraal onderzoeker VUBrussel
Van Hulle Carlo
Van Hulle Carlo

  • Kinesitherapeut
  • Slaapcoach

 

 

 

 

Accreditaties/Accreditation

Het aantal accreditatiepunten verschilt per beroepsverenging en wordt best nagezien bij de betreffende organisatie

BATC, CAT , FAGT , LVNT, NVST , NWP , Pro-Q-Kine Algemeen ( punten), Pro-Q-Kine Pediatrische ( punten), VBAG , VGB , VIV , VVET

Studiepunten/Credits

2 als Navorming binnen het Hoger Onderwijs = Een studiepunt is een binnen de Vlaamse Gemeenschap aanvaarde internationale eenheid die overeenstemt met ten minste 25 en ten hoogste 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en examenactiviteiten en waarmee de studiebelasting van elke opleiding of elk opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt

Cursusgeld/Fee

1050 €

KMO-P

Kom je in aanmerking? zie https://www.iczo.be/nl/kmo-portefeuille

Studiegebied

> Hoger Onderwijs Navorming - HOWEST, Bewegen - Manuele - Massage - Revalidatie - Relaxatie - Sport

Voertaal/Language

Nederlands

Cursusmateriaal/Hand-outs

Syllabus wordt via het ICZO-platform aangereikt na betaling van het cursusgeld. Hiervoor wordt de cursist tijdig uitgenodigd.

Diversen/Miscellaneous

  • Aantal cursisten: minimum 10 - max 18
  • Benodigdheden: "losse praktijkkledij"
  • Doorlopende coffee breaks (koffie, thee, water) + broodjeslunch (broodjes, soep, saladebar, koffie, thee en water, ....) 
  • Gratis ondergrondse parking voor Uw wagen
  • De organisatie behoudt zich het recht voor om eventuele wijzigingen in het programma en planning aan te brengen.

Therapeutenlijst

https://www.therapeutenlijst.be

Testimonials

  • van Voorthuijsen Mirna : Toepassing van casuïstiek door de docent zelf is vanuit haar eigen werkveld en ervaring
  • Piessens Nikki : Zeer veel praktijkvoorbeelden en concrete casussen . Heel interessante opleiding en gepassioneerde lesgever 
  • Verwaest Nathalie :De docente kan zeer gedreven je meenemen door de theorie. De vele praktijkvoorbeelden zijn een meerwaarde voor de cursus. Ik heb genoten van de cursus
  • Berghmans Ellen : Zeer uitgebreide, interessante, praktijkgerichte opleiding! Supervlot, professioneel en doorleefd gebracht door Julie, met een heel warm hart voor kinderen en jongeren. De casussen waren een zeer waardevolle manier om de leerstof te structureren en te integreren. De ruimte voor input van de andere cursisten ( uit verschillende disciplines) was ook een grote meerwaarde. Ik heb genoten van de eerste tot de laatste minuut. De catering en de locatie maakten deze opleiding alleen nóg beter. 
  • de boer cynthia : De fantastische lesgeefster. Ze bracht de cursus vol enthousiasme. Het was mooi opgebouwd en zeer duidelijk. Ik kon na deze cursus meteen aan de slag in de praktijk.
  • Huion Inneke : De lesgeefster had goede interacties en kon de leerstof goed en duidelijk overbrengen.
  • Smeyers Kirsten : Goed onderbouwd Voldoende tijd voor verduidelijking en praktijk
  • Roels Lisa : Heel leerrijk, onderbouwde, gekwalificeerde opleiding
  • Bracke Annick : Duidelijke, praktische en leerrijke cursus
  • Bernaerts Hanne : Gevarieerde groep met veel inval van verschillende specialisaties. Er konden veel vragen gesteld worden die steeds zeer duidelijk beantwoordt werden
  • Kellens Annelies : de cursus opgedeeld in 4 dagen waardoor alle info voldoende besproken kon worden - enorme meerwaarde dat de docent haar kennis en praktijkervaring deelde en zo het theoretische heel concreet en praktijkgericht werd, bruikbare handvaten, casusbespreken vanuit syllabus alsook het openstaan van casusbespreking vanuit de groep,...
  • Masschaele Isabel : Duidelijk geschreven, veel mogelijkheid tot vragen stellen. Leerkracht is zeer competent
  • Chevalier Sofie ; Evidence based Veel praktijkvoorbeelden Lesgever die zowel in de praktijk staat, als onderzoek doet 
  • Godderis Fleur :Ik was heel aangenaam verrast van de aanpak van de docente. Ze nam de tijd om alles duidelijk uit te leggen. Daarnaast vroeg ze heel erg veel feedback. Ze vroeg heel erg vaak na of alles duidelijk was. Zo was de cursus echt heel praktijkgericht. 

Inschrijven

Inschrijven – Registration