De behandeling van kaak- en kauwproblemen in de kinesitherapie praktijk
Beschrijving cursus
Twee modules van twee dagen
Stap in de wereld van de kinesitherapie voor het behandelen van functionele mond- en kaakgewrichtsproblemen met onze twee tweedaagse modules. Kinesitherapie is een essentiële behandelmethode voor Temporo-Mandibulaire Disfuncties (TMD) en pijn bij het Temporo-Mandibulaire gewricht (TMG), vergelijkbaar met andere musculoskeletale aandoeningen zoals lage rugpijn.
Als kinesitherapeut kun je je expertise aanzienlijk versterken in de behandeling van kaak- en kauwdysfuncties. Tandartsen vertrouwen steeds meer op jouw kennis van kinesitherapie voor de behandeling van kaakspieren en andere TMG-gerelateerde aandoeningen. Leer als mondhygiënist, tandarts of logopedist over de raakvlakken met de kinesitherapie en verdiep uw kennis in de anatomie en biomechanica ervan.
Deze cursus richt zich op de disfuncties van het TMG, waarbij het gewricht en de kauwspieren worden geselecteerd. Leer ook hoe je de bredere fysische en psychologische processen die het TMG beïnvloeden kan behandelen. Ontdek hoe het TMG een sleutelrol speelt bij lichamelijke, prestatie gerelateerde en psychische klachten, en een cruciale rol kan spelen bij diverse gezondheidsproblemen.
Inhoud/Content
Programma
Module 1 Het TMG en myogene kaakproblemetiek
Dag één : het temporo-mandibulair gewricht ( ATM, TMJ, TMG)
inleiding historiek research
practicum 1
anatomie
biomechanica neuromusculair apparaat
practicum 2
klinisch onderzoek
practicum 3
Dag twee : De myogene temporo-mandibulaire disfunctie
McNeill C, editor. Temporomandibular disorders: Guidelines for classification, assessment, and management. Chicago: Quintessence Books; 1993.
Okeson JP, de Kanter RJ. Temporomandibular disorders in the medical practice. The Journal of Family Practice. 1996;43(4):347-356.
Laskin DM. Temporomandibular disorders: A term past its time? The Journal of the American Dental Association. 2008;139(2):124-128.
Krauss SL, editor. Cervical spine influences on the management of TMD. In: Temporomandibular disorders. 2nd ed. New York: Churchill Livingstone, 1994; pp. 325-412.
List T, Axelsson S. Management of TMD: evidence from systematic reviews and meta-analyses. Journal of Oral Rehabilitation. 2010;37(6):430-445.
Medlicott MS, Harris SR. A systematic review of the effectiveness of exercise, manual therapy, electrotherapy, relaxation training, and biofeedback in the management of temporomandibular disorder. Physical Therapy. 2006;86(7):955-973.
Orlando B, Manfredini D, Bosco M. Efficacy of physical therapy in the treatment of masticatory myofascial pain: a literature review. Minerva Stomatologica. 2006;55(6):355-66.
McNeely ML, Olivo SA, Magee DJ. A systematic review of the effectiveness of physical therapy interventions for temporomandibular disorders. Physical Therapy. 2006;86(5):710-725.
Feine JS, Lund JP. An assessment of the efficacy of physical therapy and physical modalities for the control of chronic musculoskeletal pain. Pain. 1997;71(1):5-23.
Physical therapy plays a prominent role in the treatment of TMD.
McNeely ML, Olivo SA, Magee DJ. A systematic review of the effectiveness of physical therapy interventions for temporomandibular disorders. Phys Ther. 2006;86(5):710–725. [PubMed]
Medlicott MS, Harris SR. A systematic review of the effectiveness of exercise, manual therapy, electrotherapy, relaxation training, and biofeedback in the management of temporomandibular disorder. Phys Ther. 2006;86(7):955–973. [PubMed]
Paço M, Peleteiro B, Duarte J, Pinho T. The effectiveness of physiotherapy in the management of temporomandibular disorders: a systematic review and meta-analysis. J Oral Facial Pain Headache. 2016;30(3):210–220. [PubMed]
Meer referenties
Mark and Cherry Harris - Introduction to Dental Orthopedics and Cephalometrics
Mark and Cherry Harris - Introduction to Dental Orthopedics and Cephalometrics
Clark GT, Browne PA, Nakano M, Yang Q ; Novembre 1993; Co-activation of sternocleidomastoid muscles during maximum clenching ; J Dent Res. ; 72(11):1499502.
Fink M, Tschernitschek H, Stiesch-Scholz M ; Juillet 2002 ; Asymptomatic cervical spine dysfunction (CSD) in patients with internal derangement of the temporomandibular joint ; Cranio ; 20(3):192-7.
Friedman MH, Weisberg J ; Juillet 2000 ; The craniocervical connection: a retrospective analysis of 300 whiplash patients with cervical and temporomandibular disorders ; Cranio ; 18(3):163-7
Doelstellingen/Objectives
De opleiding is gericht op het aanleren van technische & exact-wetenschappelijke kennis en is van toepassing zoals bepaald binnen de Zorg STEM-opleidingen
Deze cursus richt zich op de disfuncties van het TMG, waarbij het gewricht en de kauwspieren worden geselecteerd. Leer ook hoe je de bredere fysische en psychologische processen die het TMG beïnvloeden kan behandelen. Ontdek hoe het TMG een sleutelrol speelt bij lichamelijke, prestatie gerelateerde en psychische klachten, en een cruciale rol kan spelen bij diverse gezondheidsproblemen.
Na het volgen van de twee basismodules kan je inschrijven voor het volgen van de masterclasses.
Telkens over één specifiek TMG gerelateerd topic. Een dag boordevol praktijk en parate kennis over het TMG en de relaties met het cranium, de nek, wervelzuil en posturaliteit en de anterieure cervicale regio & stemapparaat, de principes van occlusie en malocclusie en de psychologische impact van TMD.
Je wordt op tijd genodigd
Toelatingsvoorwaarden/conditions of admission
Kinesitherapeuten, fysiotherapeut en (tand)artsen, osteopaten, bachelor Mondzorg, en logopedisten, Mondhygiënisten, Orofaciale therapeuen , Myofunctionele logopedisten
Datum/Data
23 & 24 oktober + 04 & 05 december 2025
Lesuren/Timing
Donderdag 13.30 - 21 uur
Vrijdag : 08.30 - 14.30 uur
Docent
Jonnaert Fien
Master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
Docent Kaak- en kauwproblemen
Van Eupen Luc
Kinesitherapeut
Docent Kaak- en kauwproblemen
Van Tendeloo Eric
Lic. Kinesitherapie
Docent Kaak- en kauwproblemen
Accreditaties/Accreditation
Het aantal accreditatiepunten verschilt per beroepsverenging en wordt best nagezien bij de betreffende organisatie
2 =
Een studiepunt is een binnen de Vlaamse Gemeenschap aanvaarde internationale eenheid die overeenstemt met ten minste 25 en ten hoogste 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en examenactiviteiten en waarmee de studiebelasting van elke opleiding of elk opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt
Vrolix Teile : Goede handvaten om mee aan de slag te gaan met kaak problemen, duidelijke technieken en ook mooie verbanden en behandelingen naar aangelegen betrokken regio's
Vanhaverbeke Liesbet : Vooral het eerste weekend, de anatomie en de structuren leren palperen. Ook de musculaire behandeltechnieken kwamen ruim aan bod.
Allinckx Anouchka : de duidelijke uiteenzetting van de docent en in het nederlands. ook een individuele begeleiding van de docent bij vragen bij in oefenen praktijk. ook duidelijk voortonen van de praktijk, was een zeer interessante cursus en op een aangename manier gegeven. indien er terugkom dagen zijn, dan zou ik daar graag van op de hoogte gebracht worden.
van de ponseele elly :opleiding met een mooie combinatie theorie en praktijk
Cauwels Sophie : Vriendelijke lesgever, mooi evenwicht tussen theorie en praktijk. Zeer lekker eten, mooie locatie.
Ottoy Kathy : Zeer veelzijdige praktijk en onmiddellijk toepasbaar.
Thijs Liesbeth : De inhoud was enorm uitgebreid en de docenten bijzonder ervaren. Ook zeer leerrijk voor logopedisten.
Vander Slaghmolen Bianca : Deze opleiding biedt alle kennis en praktische vaardigheden om 90% van de kaak en kauwproblemen die in de praktijk voorkomen te behandelen. Er is een mooi evenwicht tussen theorie en praktijk en er wordt voldoende tijd besteed aan het inoefenen van technieken.
Miari Ioanna : De docenten hadden perfect kennis en veel motivatie
De Swert Stephanie : Fantastische lesgevers. Genoeg tijd bestaat aan het oefenen van een techniek. Uitgebreide cursus. Toplocatie en catering.
De meyer Ann : Enorm praktisch gericht , top !
Pinxten Kristel : Zeer goede docenten met heel veel kennis Aangename manier van lesgeven Goede praktijk tijdens de opleiding Wat ook goed was waren de casus besprekingen
Van Looveren Nancy ; veel informatie goede afwisseling theorie en praktijk aandacht voor vraagstelling
Verbrugghe Ella : Er worden verschillende aspecten meegenomen. Er wordt niet zuiver lokaal naar het kaakgewricht gekeken maar ook naar de fascia en het psychologische aspect