Ademhalingstherapie - Interpretatie longfunctie
Planning
STARTDATUM
13-12-2025
EINDDATUM
13-12-2025
LOCATIE/VENUE
TIJD
09:00-16:30
Inleiding/Introduction
Interpretatie van de longfunctietest in de klinische praktijk
Via deze cursus leren we de resultaten van de longfunctie test lezen en interpreteren en ook uitleggen aan onze patiënten.
Tijdens deze cursus wordt de basiskennis rond interpretatie longfunctie opgefrist en worden de vaardigheden om deze testresultaten te interpreteren geoefend.
Er wordt bekeken op welke manier we de testresultaten kunnen gebruiken in het begeleiden en trainen van onze patiënt.
In onze praktijk kan een longfunctietest zinvol instrument zijn om de prioriteit van onze behandeldoelen te bepalen.
Door zelf meer inzicht te verkrijgen in deze testresultaten kunnen we de patiënt begeleiden naar een beter ziekte inzicht en therapietrouw.
Een opleiding in samenwerking met de Hogeschool West-Vlaanderen Howest
HOWEST ACADEMY
Inhoud/Content
-
Inleiding en normale longfunctietest
-
Uitvoeringsfouten
-
Afwijkende longfunctie en pathofysiologie bij een obstructieve longaandoening
-
Afwijkende longfunctie en pathofysiologie bij een restrictieve longaandoening
-
Respons van bronchodilaterende medicatie
-
Relatie tussen longfunctie waarden en functionele status van de patiënt
-
Interpretatie longfunctie test in de klinische praktijk
Een opleiding in samenwerking met de Hogeschool West-Vlaanderen Howest
HOWEST ACADEMY
Doelstellingen/Objectives
-
De opleiding is gericht op het aanleren van technische & exact-wetenschappelijke kennis en is van toepassing zoals bepaald binnen de Zorg STEM-opleidingen :
-
De pathofysiologie kunnen koppelen aan longfunctie resultaten
-
Uitvoeringsfouten van de longfunctietest kunnen herkennen
-
Longfunctietesten kunnen interpreteren en een diagnose kunnen stellen
Toelatingsvoorwaarden/conditions of admission
- Kinesitherapeut, fysiotherapeut
- Ergotherapeut
- Bachelor in sport en bewegen
- Bachelor in de Toegepaste Gezondheidswetenschappen
- Verpleegkundige
- Vroedvrouw
- Arts
- Tandarts
Docent
Pyl Filip
-
Master in de kinesitherapie en revalidatiewetenschappen
-
Educator Respiratoir Kinesitherapie
-
Bachelor in de ergotherapie
Accreditaties/Accreditation
Het aantal accreditatiepunten verschilt per beroepsverenging en wordt best nagezien bij de betreffende organisatie
Pro-Q-Kine Algemeen ( punten),
Pro-Q-Kine Respiratoire ( punten)
Studiepunten/Credits
0.5 =
Een studiepunt is een binnen de Vlaamse Gemeenschap aanvaarde internationale eenheid die overeenstemt met ten minste 25 en ten hoogste 30 uren voorgeschreven onderwijs-, leer- en examenactiviteiten en waarmee de studiebelasting van elke opleiding of elk opleidingsonderdeel wordt uitgedrukt
Studiegebied
> Hoger Onderwijs Navorming - HOWEST,
Bewegen - Manuele - Massage - Revalidatie - Relaxatie - Sport
Voertaal/Language
Nederlands
Cursusmateriaal/Hand-outs
De Syllabus wordt via het ICZO-platform aangereikt na betaling van het cursusgeld. Hiervoor wordt de cursist tijdig uitgenodigd (binnen de week voor de 1e lesdag)
Diversen/Miscellaneous
-
Doorlopende coffee breaks (koffie, thee, water) + broodjeslunch (broodjes, soep, saladebar, koffie, thee en water, ....)
-
Gratis ondergrondse parking voor Uw wagen
-
De cursus wordt gedoceerd in het Nederlands, de PPT is Engelstalig
-
De organisatie behoudt zich het recht voor om eventuele wijzigingen in het programma en planning aan te brengen
Testimonials
-
Vangerven Karen : sterke punten zijn Combinatie theorie - praktijk
-
Van Hofstraeten Sofie : heel interessante inhoud heel praktisch , direct toepasbaar
-
De Koker Evelien : Veel voorbeelden aangereikt.
-
Schoenaers Alien : catering - lokalen - ervaring spreker
-
Beatrijs Segaert : Brede kijk, ook rekening houdend met de volledige persoon: fysieke en psychische achtergrond. Praktisch goed toepasbaar